Plan zadań ochronnych:
a) sporządzany jest na 10 lat;
b) podstawę prawną stanowi - zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
c) jest obowiązkowy dla każdego obszaru Natura 2000, z wyjątkiem obszarów morskich i obszarów w całości pokrytych planami ochrony lub zadaniami ochronnymi dla rezerwatu lub parku narodowego;
d) sporządzany jest zwykle dla całości obszaru Natura 2000, z wyłączeniem tylko obszarów morskich i obszarów na których ochrona została odpowiednio zaplanowana w innym trybie;
e) sporządzany jest, aby bez zwłoki podjąć działania, które nie budzą wątpliwości, a są niezbędne dla zachowania przedmiotów ochrony;
f) zawiera tylko cele do osiągnięcia na 10 lat i zadania do wykonania;
g) jest „listą rzeczy do zrobienia”, nie określa reguł i zasad postępowania;
h) ochrona „metodą małych kroków”, model „planowania adaptacyjnego”: zadania na krótki czas – weryfikacja rezultatów – modyfikacja planu zadań ochronnych albo sporządzenie pełnego planu ochrony;
i) sporządzane jest na podstawie istniejącej wiedzy uzupełnionej o podstawowe prace terenowe w standardzie „obserwacji monitoringowej” – w celu zestandaryzowanego opisania stanu ochrony poszczególnych przedmiotów ochrony, ew. weryfikacji lub rozpoznania uwarunkowań realizacji planowanych działań; bez specjalnych szczegółowych badań i inwentaryzacji – lecz jeśli jest taka potrzeba, to wykonanie
odpowiednich badań może być to jedno z zadań;
j) może formułować wnioski do zmian istniejących studiów i planów zagospodarowania
przestrzennego, usuwając, na tyle na ile to możliwe przy niepełnej wiedzy, „pułapki na
inwestorów” – sytuacje, gdy plan zagospodarowania przestrzennego stał się niewykonalny ze względu na przepisy chroniące obszar Natura 2000;
k) elementem zadań ochronnych może być identyfikacja potrzeby sporządzenia i
ustanowienia planu ochrony.
Plan ochrony:
a) sporządzany jest na 20 lat;
b) podstawę prawną stanowi rozporządzenie Ministra Środowiska;
c) jest nieobowiązkowy;
d) może być sporządzany dla całości albo dla części obszaru Natura 2000;
e) stabilny, długookresowy program ochrony; może być zmieniony w trakcie realizacji tylko w szczególnych przypadkach;
f) sporządzany jest na podstawie uprzedniej inwentaryzacji i badań w niezbędnym zakresie;
g) określa on stabilne reguły i zasady postępowania na stosunkowo długi okres;
h) określa on „warunki brzegowe” jaki musi spełnić zagospodarowanie przestrzenne, prowadzona w obszarze działalność, aby nie szkodzić celom ochrony Natura 2000;
i) może ustalać reguły lokalizacji zabudowy, infrastruktury technicznej i komunikacyjnej,
technicznej i edukacyjnej (ograniczenia ale i zarazem tereny, na których ograniczeń nie ma);
j) może ustalać ramowe warunki realizowanych i planowanych przedsięwzięć mogących
znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, w tym wymaganej kompensacji przyrodniczej (ograniczając w konsekwencji zakres i czas późniejszych procedur OOŚ);
k) może formułować wnioski do zmian istniejących studiów i planów zagospodarowania przestrzennego, usuwając całkowicie „pułapki na inwestorów” - sytuacje, gdy plan zagospodarowania przestrzennego stał się niewykonalny ze względu na przepisy chroniące obszar Natura 2000;
l) podmiotom działającym w obszarze daje większą przewidywalność i pewność, jak
wymogi ochrony obszaru wpłyną na ich działalność.
Opracowała: Diana Czapla
PODR Boguchwała